Tina Hage







Universal Pattern I (2006)
Diptych, photographic print, 110x145cm (x2)




Universal Pattern II (2008)
Triptych, photographic print, 100x120cm (x3)



Universal Pattern III (2009)
Diptych, photographic print, 80x100cm (x2)



Universal Pattern IV (2009)
Triptych, photographic print, 95x230cm (x3)




Universal Pattern V (2010)
Diptych, photographic print, 85x122cm (x2)




Universal Pattern VI (2011)
4 Panels, photographic print, 100x100cm (x4)



Installation Views



Universal Pattern I (2008), Goldsmiths College project space, UK
Photographic prints, 300x200cm (2x)

Universal Pattern I & II (2009)
KIC - Nord Art 09, Germany
Photographic prints




Universal Pattern I (2012)
‘Deptford X’, Contemporary Art Festival, UK
Billboard


Universal Pattern II (2009) 
KIC - Nord Art 09, Germany
Photographic prints, 240x180cm (x3)




Universal Pattern I (2012)
‘Deptford X’, Contemporary Art Festival, UK
Billboard 



Universal Pattern IV (2009)
Goldsmiths MA Fine Arts Final Degree Show, UK
Photographic prints, 230x95cm (x3)





Universal Pattern

by Tina Hage


Universal Pattern is a series of re-enactments of iconic social, political and historic events. The concept of the work is influenced by events which reoccur in history. Events like the 2008 Stock Market Crash and the ensuing Financial Crisis, the 2009 G20 protests and the 2011 refugee crisis are examples of events that occur in a similar form time and again.

Found contemporary and topical photojournalistic images from online and traditional news sources are used to create the series. These found scenes function as a starting point for the work, which are then re-enacted by myself and reproduced. The resulting formal and narrative patterns are of particular interest of mine in this body of work.

The Universal Pattern series is influenced by Siegfried Kracauer's quote from his essay The Mass Ornament: 'The mass as the bearer of the ornament, they form a pattern, a colourful composition. They are composed of elements that are mere building blocks and nothing more. The construction of the edifice depends on the size of the stones and their number. It is the mass that is employed here.' The Universal Pattern series explores the relationship between the collective and the individual; specifically how this is represented in the mass media.

The sizes of the final prints vary in scale and have been produced as large billboards in the public space.


ÜbersetzungText von Tina Hage

Universal Pattern ist eine Reihe von Nachstellungen ikonischer sozialer, politischer und historischer Momente. Das Konzept des Werkes ist von Ereignissen geprägt, die in der Geschichte immer wieder auftreten. Ereignisse wie der Börsencrash 2008 und die darauffolgende Finanzkrise, die G20-Proteste 2009 und die Flüchtlingskrise 2011 sind Beispiele für Ereignisse, die sich in ähnlicher Form wiederholen.

Für die Erstellung der Serie wurden gefundene zeitgenössische und aktuelle fotojournalistische Bilder aus Online- und traditionellen Nachrichtenquellen verwendet. Diese gefundenen Szenen dienen als Ausgangspunkt für die Arbeit, die dann von mir selbst nachgestellt und reproduziert werden. Die daraus resultierenden formalen und narrativen Muster sind für mich in diesem Werk von besonderem Interesse.

Die Serie Universal Pattern ist beeinflusst von Siegfried Kracauers Zitat aus seinem Aufsatz „Das Ornament der Masse“: „Die Masse als Träger des Ornaments, sie bilden ein Muster, eine bunte Komposition.“ Sie bestehen aus Elementen, die lediglich Bausteine sind und nichts weiter. Die Konstruktion des Gebäudes hängt von der Größe und Anzahl der Steine ab. Es ist die Masse, die hier zum Einsatz kommt.“ Die Serie Universal Pattern untersucht die Beziehung zwischen dem Kollektiv und dem Individuum; insbesondere, wie dies in den Massenmedien dargestellt wird.

Die Größen der endgültigen Drucke variieren im Maßstab und wurden auch als große Werbetafeln im öffentlichen Raum produziert.









©Tina Hage 2024